Chcete naozaj prestať fajčiť?

27.8.2009 | Redakce Hyperbydlení.cz | Domy | Komentárov 0 |

Podľa štatistík až 80 % fajčiarov túži prestať fajčiť. Avšak úspešnosť tých, ktorí sa odhodlali s riešením tohto problému poradiť si sami, bez cudzej pomoci, sú len dve percentá. Ostatná väčšina sa do roka k fajčeniu vráti. Napriek tomu, že im to komplikuje život nie len doma, ale aj v zamestnaní.

Doby, keď sa dalo fajčiť v kancelárii, sú už v nenávratne. Vo veľa firmách a veľkých spoločnostiach je prostredie nefajčiarske, „závisláci“ na nikotíne musia chodiť ukájať svoje chúťky nedôstojne do fajčiarní, alebo dokonca von. Navyše pritom takto každodenne ukrajujú z pracovnej doby mnoho desiatok minút. Závislosť na nikotíne je však skutočné onemocnenie, problém psychický aj fyzický, preto jeho riešenie patrí do rúk odborníka. Samoliečba totiž troskotá najčastejšie na postupnom opadaní počiatočnej vôli, za čo môžu nikotínové receptory v našom mozgu, ktoré sú u niektorých z nás ľudovo povedané „viac hladné po nikotíne“ a sama vôľa na ne vo väčšine prípadov nestačí. Práve u nich ale môže výrazne pomôcť vážne mienená liečba.

Lekár alebo poradňa

Ak chcete skutočne so svojou závislosťou skoncovať, môže vám pri tom pomôcť buď obvodný lekár, alebo odborníci v sieti centier a poradní pre odvykanie fajčenia. Všade tam sú schopní predpísať lieky, ktoré mozog človeka túžby po neustálom prísune nikotínu skutočne zbaví a spôsobí, že mu proste cigareta prestane chutiť. Úspešnosť liečby s podporou lekára a s pomocou moderných účinných liekov je podľa posledných výskumov až 44 percentná, pri predĺžení liečby ešte rastie. Dôležitým faktom je, že najnovšie medikamenty výrazne obmedzia abstinenčné príznaky, pretože ich účinok narastá postupne od prvých dní (behom nich je možné normálne fajčiť). Človeku však cigareta prestáva prinášať doterajší pôžitok, neodolateľná chuť na cigaretu mizne.

Zo dňa na deň nie

Podobné záležitosti si zvykli fajčiari riešiť často formou novoročného predsavzatia, ale ako je známe, cesta do pekiel je dláždená dobrými úmyslami a človek síce mieni, ale zaužívané stereotypy to menia. Navyše na „akciu“ samotnú je nutné sa včas pripraviť, aby prvý deň bez cigarety nebol zároveň tiež tým posledným. Znamená to, že pokiaľ sa naozaj chcete zaobísť bez cigarety k nejakému konkrétnemu dátumu, musíte s profilaxiou začať najneskôr mesiac skôr. Je pochopiteľne nutné sa dôsledne riadiť radami lekára, najmä pokiaľ ide o poctivé užitie liekov až do konca. Ľudský mozog totiž potrebuje aspoň tri mesiace nikotínovej abstinencie, inak sa  po vysadení liečby túžba po nikotíne vráti späť.

Žuvačky, náplasti, e-cigarety a fajky

Žuvačky alebo náplasti Nicorette uvoľňujú do tela nikotín a znižujú tak abstinenčné príznaky vzniknuté vysadením cigariet. Fungujú ako určitá náhrada za cigarety, ale je jasné, že pokiaľ človek prejde na iný spôsob vpravovania nikotínu do tela, závislosti sa tým nezbaví. Bude musieť postupne znižovať dávky nikotínu a s najväčšou pravdepodobnosťou sa tiež nevyhne abstinenčným príznakom. Pokiaľ sa rozhodnete aplikovať cigaretové žuvačky alebo náplasti, musíte úplne zrušiť fajčenie, inak nemá táto metóda žiadny zmysel. Žuvačky sú zbytočné pre fajčiarov, ktorí na nikotíne závislí nie sú. E-cigareta je síce na vzhľad podobná tej klasickej, ale funguje na batériu, vdychuje sa nikotín a špeciálne aromatické esencie z vloženej patróny, nevdychuje sa ani decht a oxid uhoľnatý a s tým ani karcinogénne látky. Dávkovanie je voliteľné.
Pre okolie to teda znamená koniec pasívneho fajčenia, ale nedá sa tvrdiť, že elektronická cigareta je zdraviu prospešná, rozhodne však škodí omnoho menej než tabakový dym z klasickej cigarety. Elektronická cigareta nie je ani cesta k odnaučeniu sa fajčiť. Na podobnom princípe funguje tiež
E-fajka, ktorá má tvar i rozmer skutočnej fajky a elektronický dym neobsahuje žiadny decht.

Poriadok na pracovisku motivuje 

Ak si usporiadate pracovisko tak, aby bolo čisté a prehľadné, môže vám to pomôcť znížiť hladinu stresu a prispieť k väčšej efektívnosti práce. Ak sme totiž obklopení neporiadkom, aj naša myseľ je neusporiadaná a úzkostná.
Obklopte sa pokojovými rastlinami, pomôžu vám v boji s toxínmi, ktoré môžu unikať z kancelárskeho nábytku, či s elektrosmogom vyžarujúcim z elektrických prístrojov vrátane počítačov. Podľa výskumov NASA dokážu niektoré druhy izbových kvetín eliminovať z ovzdušia látky ako formaldehyd, benzén alebo trichloretylén. Medzi užitočné "požierače" znečistenia vzduchu patrí napríklad zelenec, syngónium, scindapsus a filodendrony. Navyše zelená farba rastlín ukľudňuje a pôsobí dobre na unavené oči. Pracovný stôl by mal byť vždy uprataný, v ideálnom prípade by na ňom malo ležať len to, s čím práve aktívne pracujete. Umožní vám to sústrediť sa na práve vykonávanú činnosť. Podľa princípov feng shui by stolové osvetlenie malo byť umiestnené v ľavom zadnom rohu stola a na stole by mala stáť váza s kvetinami. Umožnite voľnú cirkuláciu vzduchu miernym pootvorením okna. Vydýchaný vzduch spôsobuje ospalosť, poruchy koncentrácie a bolesti hlavy. Aspoň raz do roka urobte generálny poriadok, vytrieďte a vyhádžte všetky nepotrebné papiere a materiály. Dôležité dokumenty majte úhľadne zaradené vo farebných zakladačoch.

Proti elektrosmogu

Do blízkosti monitora počítača si položte svoj obľúbený kameň. Niektoré kamene majú dokonca schopnosť pohlcovať negatívnu energiu. Je to napríklad krištáľ, ruženín či čierny turmalín. Čas od času je nutné nerast vyčistiť - napríklad ponorením na dvadsať štyri hodín do slanej vody. Elektrosmog môžete odrušiť aj s pomocou tachyonovej technológie. Tachyonové bunky sa dajú umiestniť na mobilné telefóny, monitory, klávesnice, myš aj rádio. Elektrické hodiny by ste mali radšej vyhodiť a nahradiť ich klasickými. Energiu miestnosti obohatíte aj zapálením aromaterapeutickej vonnej lampy. Napríklad rozmarínový olej a olej z mäty peprnej prečisťujú myseľ a napomáhajú sústredeniu, harmanček zase ukľudňuje, je vynikajúcim antistresorom a nemá žiadne kontraindikácie, borová vôňa osviežuje, zdvíha sebadôveru a pomáha chrániť pred chrípkovým onemocnením.

Čo nastane po poslednej cigarete

-      po 24 hodinách sa vaše telo zbaví oxidu uhoľnatého v krvi

-      počas niekoľko dní sa zlepší chuť, čuch a zlepší sa dýchanie

-      počas niekoľko týždňov sa zlepší prekrvenie celého tela, pocítite zlepšenie celkového zdravotného stavu

-      behom niekoľko mesiacov ustupuje kašeľ a problémy s dýchaním

-      behom niekoľko rokov sa o 50% znižuje riziko rakoviny pľúc a riziko infarktu

-      približne po desiatich rokoch sa bývalý fajčiar dostáva na úroveň nefajčiara

Ako si znovu nezapáliť

Fajčenie býva obvykle spojené s nejakým miestom, zvykom alebo ľuďmi, ktoré fajčiara nútia automaticky si zapáliť. Je teda vhodné tieto situácie eliminovať, alebo najlepšie úplne vypustiť.

Zbaviť sa cigariet, popolníkov, zapaľovačov a ďalších vecí má význam samo o sebe v tom, aby nám tieto veci fajčenie nepripomínali. Pokiaľ z toho urobíme rituál, či už veci spálime, hodíme do vody alebo zakopeme, môže to pre nás byť impulzom a symbolom nového začiatku.

Pokiaľ vám v boji proti fajčeniu pomáhajú žuvačky, bonbóny alebo konzumácia iných pochutín, so sladkosťami to nepreháňajte: ich zvýšená konzumácia môže viesť k iným zdravotným problémom alebo k nadváhe.

Závislosť na nikotíne je omnoho silnejšia než u iných drog, môže vzniknúť už u prvej cigarety, prejavuje sa u cca 90% pravidelných fajčiarov. Fajčením sa množia tzv. nikotínové receptory, ktoré potom reagujú na nedostatok drogy. Po odznení závislosti sú receptory v kľude, stačí však malá dávka nikotínu a prebudia sa, závislosť sa potom vracia.

 Pri prechode na tzv. Light cigarety dochádza k častejšiemu a hlbšiemu vdychovaniu dymu do pľúc, aby telo získalo dávku, na ktorú je zvyknuté. Fajčenie Light cigariet má zmysel len pre sviatočných fajčiarov, ktorí nepotrebujú udržovať určitú hladinu nikotínu, takže pri fajčení ľahkých cigariet obmedzujú príjem škodlivín.



Diskutovat Tlačiť článok

Hodnotenie článku

hlasov: 7

Diskusia

Článok Chcete naozaj prestať fajčiť? zatiaľ nikto nekomentoval. Buďte prvý!

počet príspevkov: 0

Zobrazit diskusiu » Pridať príspevok

Nájdite si svoje bývanie

Vyberajte z viac ako 10000 nehnuteľností na Hyperreality.sk

Nehnuteľnosť

Kraj

Obsahuje text

Poradňa

Legislatíva

 Poradca Hyperbývanie

Vaše otázky zodpovie
Poradca Hyperbývanie

Otázok: 216 Vložiť otázku