Vyberajte z viac ako 10000 nehnuteľností na Hyperreality.sk
21.11.2011 | Byty, Domy, Zahrady.cz | Inšpirácia pre bývanie | Komentárov 0 |
Červená symbolizujúca najmä krv a srdce vo všetkých významoch je vo svete farieb úplne bez konkurencie. Dokáže zrýchliť tep aj dych, zvýšiť krvný tlak a to nielen u človeka, ako dokazujú býčie zápasy. Farba krvi a ohňa, farba pokánia, lásky, dobytia a udržania moci, ale aj všeobecne symbol života, to je tiež červená.
Môže však predstavovať aj zneužívanie sily, pýchu a nenávisť, pochopiteľne tiež neresť, preto v podobe lucerny neomylne označuje "domy lásky". Avšak v rovnakom významne sa užíva aj v úplnom protiklade, ako farba kardinálov a cirkvi. Kardinálska a kráľovská červeň v spojení so zlatom vždy označovali silu a schopnosť ovládať a vlastniť.
Ako je to s vnímaním červenej u nás, ako ďaleko fungujú zaužívané stereotypy vypestované v nás skúsenosťami a tradíciami, to nedávno zisťoval prieskum uskutočnený pre projekt RED FASHION, ktorý mapuje červenú farbu v móde, dizajne a architektúre. Jeho vyvrcholením bude kniha Red Book, ktorá má ambície stať sa červenou inšpiráciou s trvalou hodnotou a ponúkne okrem iného aj kvalitný prehľad modelov a diel červenej farby v Česku i vo svete.
Čo je červená
Existuje mnoho odtieňov červenej farby. Ich verbálne vyjadrenie je inšpirované prírodou, farbou kvetov, plodov, nerastov i živočíchov: vlčím makom, koralom, paradajkami, malinami, vínom, rubínom, poznáme červeň burgundskú, bordó, purpurovú a mnohé ďalšie odtiene ... Ženy sú pritom pri ich rozoznávaní oveľa citlivejšie než muži. Je to pozostatok hlboko zakoreneného biologického inštinktu z čias, kedy ako zberačky plodov museli podľa farby odvodiť stupeň ich zrelosti. Možno ste už sami s prekvapením zistili, že niektorí muži nedokážu odlíšiť červené plody od lístia. Môže za to skutočnosť, že obe farby majú veľmi podobné spektrálne vlnenia.
Ktoré tri veci si najčastejšie spájate s červenou? V spomínanom prieskume boli najčastejšie odpovede v súlade so zaužívanými stereotypmi, išlo teda o krv, romantiku a lásku. Len pre ilustráciu, účastníci prieskumu si mohli vyberať tiež z možností oheň, divokosť, sex, erotika, jablko, jahoda, paradajka a podobne. Mladší ľudia do 35 rokov si častejšie vybavili na prvom mieste krv a lásku, starší skôr srdce a agresiu. Tomuto vnímaniu zodpovedá aj najčastejšia reakcia na otázku spojenia červenej s emóciou: v mladšej vekovej skupine jednoznačne zvíťazila vášeň, u starších vzrušenie.
Autá i bytové zariadenie
Teplé farby, ku ktorým červená patrí, sú všeobecne v červenej časti farebného spektra. Vďaka svojmu energetickému náboju pôsobí veselo, ľahko, povzbudivo, pozitívne, v sýtejšie podobe vytvárajú priateľské a povzbudzujúce prostredie, sú otvorené, komunikatívne a akoby objímajúce. Ich svetlé pastelové tóny dokážu priestor oživiť, zväčšiť a predovšetkým pocitovo zahriať, preto sa hodia do miestností s nedostatkom slnečného svitu. A pretože ženy sú na vnímanie tepla a jeho nedostatku všeobecne citlivejšie, sú tiež v používaní teplých farieb, teda aj červenej, odvážnejšie a vynaliezavejšie. Avšak aj tak je jej uplatnenie v interiéri potrebné dobre zvážiť, na každého totiž môže pôsobiť inak (v hotelových izbách pôsobia odtiene červenej luxusne a motivačne, krátkodobý pobyt v takých priestoroch človeka nabije pozitívnou energiou).
Aj keď veľké sýto červené plochy sa určite nehodia do miest, v ktorých chceme hlavne oddychovať a relaxovať, možno dotyky tejto farby v podobe drobných doplnkov aplikovať aj do spálne, kde môžu vhodne podnietiť emócie a vášne. Červená pomôže vybiť prebytočnú energiu, povzbudzuje chuť k jedlu, podnecuje kontakty a udržiavanie priateľských vzťahov. Na jednej stene rozveselí nielen detská izba, skvele vyzerá v kúpeľni, najlepšie sa vyníma na textilných doplnkoch interiéru. Nie náhodou je prevládajúcou farbou tradične viazaných vlnených kobercov ... podporuje pocit stability, útulnosti a zabývanosti, v spojení s ostatnými teplými farbami (oranžová, žltá a hnedá) pôsobí vyvážene, v kontraste so svetlými až pastelovými odtieňmi septembra a dominuje. Preto ju dizajnéri často používajú pre solitérne dizajnové kúsky nábytku alebo pre dekorácie v orientálnom štýle.
Výskumy z oblasti psychológie farieb a ich použitia v marketingu jednoznačne potvrdzujú, že červená je zodpovedná za zvýšenie činnosti vnútorných orgánov vrátane tráviacej sústavy, takže rozhoduje aj o chuti. V miestnosti vymaľovanej teplými farbami, teda aj červenou, ľudia viac konzumujú. Červená je akčná, nabáda k jedlu, má ju v obľube veková skupina 18-25 rokov. Avšak takmer na polovicu bežnej populácie, ako vyplynulo z rozhovoru, nie je červená farbou vhodnou do interiéru, takže by ste u nich doma tento odtieň vôbec nenašli.
K červeným doplnkom a textíliám, medzi ktoré patria hlavne koberce a sedací nábytok, sa priznalo len 14% opýtaných, ešte menej bolo tých, ktorí by siahli po nejakej forme červenej v kuchyni. Za najkrajšiu červenú vec, ktorú v poslednej dobe zaregistrovali, označili muži jednoznačne automobil (z toho 5% ferrari), u žien s prevahou zvíťazili kvety. Opäť sa teda potvrdzuje všeobecné pravidlo, že červená chce skrátka odvahu. A nielen v interiéri.
Šaty robia človeka?
V Starom Ríme bola červená farbou vojvodcov, urodzených - patricijov, neskôr farbou cisárov. Obliekali sa do nej aj byzantskí vládcovia, dodnes je charakteristická pre rúcho kardinálov ... pôsobí dynamicky až agresívne, v obľube ju majú extrovertní, temperamentní, netrpezliví, vášniví a bezprostrední ľudia, ktorí sú radi stredobodom pozornosti. Červenú farbu si náš mozog všimne najrýchlejšie a vzbudzuje v ňom pocit podráždenia. Ako je známe, erotické predstavy stimuluje najviac kombinácia červenej a čiernej, možno preto sa ženy, ktoré chcú upútať, do červenej obliekajú a lakujú si s ňou nechty. Pre mužov sú údajne partnerky v šatách červených odtieňov najpríťažlivejšie. Avšak podľa zistení najnovšej experimentálnej psychologickej štúdie uskutočnenej v USA, Anglicku, Nemecku a Číne aj ženy viac vyhľadávajú náprotivky opačného pohlavia oblečené do červenej. Z psychologického hľadiska totiž symbolizuje odvahu, hriech a sexualitu, silu a vášeň, preto je všeobecne sexy.
Text: Byty, Domy, Zahrady.cz
Foto: Concept, Krups, Sapho, Sconto nábytek, Hanák nábytek
hlasov: 0
Vyberajte z viac ako 10000 nehnuteľností na Hyperreality.sk
V tejto chvíli neexistujú žiadne záznamy
Celkom: 189 príspevkov
Dan: Plastové okná sú podľa mňa nejlepšia...
dillon: michael kors sacchi. michael kors...
Nuovo arrivo: belstaffbelstaff giaccabelstaff...
Miro: Ja som si montáž veľa strážil od...
Ivka: Ďakujem za tipy. Práve vyberáme...
Elizabeth: Robotický vysávač je fajn, a to hlavne...
wq: http://www.ferragamo.net.co/,...
Celkom : 93950 inzerátov
22.04. 2018 21:33-vzor drevo 30x30x3cm /11ks/m2/ -vhodné na...
22.04. 2018 20:12AHOJ REAL realitná kancelária ponúka na prenájom...
22.04. 2018 20:11AHOJ REAL realitná kancelária EXKLUZÍVNE ponúka...
22.04. 2018 19:47Nové postele s matrací a roštem, rozměr 90 x 200...
22.04. 2018 19:47Nový nábytek.
22.04. 2018 19:47Nový dům za 510.000Kč. BEZ POZEMKU!!! Dřevěný...
22.04. 2018 15:32AHOJ REAL realitná kancelária EXKLUZÍVNE ponúka...
22.04. 2018 15:32AHOJ REAL realitná kancelária ponúka na prenájom...
22.04. 2018 15:32AHOJ REAL realitná kancelária ponúka na...
22.04. 2018 15:31AHOJ REAL realitná kancelária ponúka na predaj...
© 2003-2017, HyperMedia, a.s. HyperMedia, a.s. členem NetMonitor