Nezanedbávajte pitný režim

7.7.2009 | Redakce Hyperbydlení.cz | Inšpirácia pre bývanie | Komentárov 0 |

Hlavne v teplých letných mesiacoch je dôležitý prísun tekutín do organizmu. Na pitný režim je nutné myslieť aj pri práci, pretože dehydratácia môže už vo svojej miernej podobe mať za následok bolesti hlavy, únavu, špatné sústredenie a nižšiu výkonnosť. Je preto dobré, že rada firiem poskytuje svojím zamestnancom možnosti doplňovania tekutín.

Nezanedbávajte pitný režim - foto, Hyperbyvanie.sk

Voda hrá v tele kľúčovú rolu pri trávení potravy, vylučovaní látok, tepelnej regulácií a hydratácií organizmu a pri rade ďalších funkcií. Udržiavanie správnej koncentrácií vody a minerálnych látok, ktoré sú v nej rozpustené, je preto zo základných predpokladov prirodzeného priebehu telesných reakcií, a tým tiež zaistenie optimálneho zdravotného stavu. Nedostatok tekutín v tele má za následok zvyšovanie koncentrácií látok rozpustených v tekutinách, a to spoločne s narušením stability prostredia. Potrebu piť či nepiť pociťujeme ako smäd alebo sucho v ústach, však to už svedčí o nedostatku tekutín v organizme. Pocit smädu by preto nemal byť prvou, ale až poslednou výzvou k jeho doplneniu. Na metabolizmus vody v tele majú veľký vplyv tiež minerálne látky, hlavne draslík, sodík a chlór, ktoré sa z veľkej časti podieľajú na udržovaní acidobazickej rovnováhy v telesných tekutinách, vniknutí živín do buniek, ovplyvňujú osmotický tlak a podobne.

Koľko vody telo spotrebuje

Správnu koncentráciu vody a minerálnych látok v tele je nutné udržiavať príjmom tekutín, buď prostredníctvom príjmu pitnej vody, alebo vody obsahujúcej v potravinách a tú, ktorá vzniká reakciami v organizme. Telo si totiž dokáže vodu do istej mieri z potravín samo vytvárať. Množstvo tekutín, ktoré telo potrebuje, sa líšia v závislosti na veku, zdravotnom stave, športovej aktivite a ďalších faktoroch. Voda prijatá v podobe potravy alebo nápojov sa čiastočne vstrebáva už v žalúdku, najviac však v tenkom a hrubom čreve, odkiaľ putuje do krvných tekutín, ľadvín a medzibunkových priestorov. Vodu telo rôznymi spôsobmi vylučuje, denne je to približne okolo 3 kilogramov. V teplom a vlhkom prostredí však môže byť výdaj vody aj mnohonásobne vyšší (napríklad 1,5 kg za hodinu).

Dôsledky dehydratace a hyperhydratace

Niektoré sa môžu po doplnení potrebného množstva tekutín upraviť, iné sa stanú dlhodobými – napríklad únava, zníženie výkonnosti, tvorba ľadvinových kameňov. Pri päťpercentnej dehydratácií organizmu sa objavujú kŕče a nevoľnosť, pri strate viac ako 10 % tekutín prichádzajú úpal, halucinácie, vysoká telesná teplota a podobne. Pokiaľ nedostatok tekutín trvá dlhšiu dobu, telo si začne odoberať vodu z tkanív a orgánov, krv sa zahusťuje, spomalí a zhoršia sa tráviace pochody, v tele zostávajú metabolické splodiny. Nastáva intenzívnejšie štiepenie tukov a bielkovín, človek trpí nechutenstvom a odmieta primäť suché potraviny. Strata 10 % vody spôsobuje závažné poruchy, zníženie jeho celkového obsahu v tele o 20 % vedie k smrti. Avšak rovnako nebezpečné môže byť pre telo aj nadmerné množstvo tekutín – hyperhydratácia, ktorá znižuje koncentráciu rozpustených látok. Následky sa môžu okrem viditeľných opuchov prejaviť napríklad tiež poruchami krvného obehu, mozgovej činnosti a videnia, kŕčmi a problémami s ľadvinami.

Koľko a čoho piť

Dospelým sa odporúča denne vypiť 2,5 -3 litre tekutín rovnomerne rozdelených do menších dávok behom celého dňa. Príjem celého doporučeného množstva v krátkom rozmedzí sťažuje prácu orgánom, ktoré musia vodu spracovať, a dôjde k zaplneniu žalúdka. Nápoje by mali mať tiež optimálnu teplotu (cca 20-25 °C), pri pití príliš chladných (aj v lete) alebo naopak teplých (aj v zime) tekutín sa totiž telo musí vyrovnávať s výrazným tepelným rozdielom. Základom pitného režimu by mala byť neperlivá stolná voda, piť sa dá tiež vodu z vodovodu alebo vlastnej studne s potvrdenou zdravotnou nezávadnosťou. Denný príjem tekutín môžu doplniť tiež nesladené ovocné čaje. Stopercentné ovocné džúsy, ktoré obsahujú veľké množstvo cukru a ovocných kyselín, je nutné riediť stolnou vodou v pomere aspoň 1:1. Do celkového denného prímu tekutín sa započítavajú aj tekutiny z polievky, omáčky, voda obsiahnutá v ovocí a zelenine a rade ďalších potravín, v ktorých nie je na prvý pohľad viditeľná. Medzi nápoje nepatrí mlieko, ktoré je považované z nutričného hľadiska skôr za potravinu. Pozor na konzumáciu sladkých nápojov a priveľkého pitia minerálok, pokiaľ aktívne nešportujete alebo sa nepohybujete dlhú dobu v teplom prostredí. Je tiež dôležité striedať jednotlivé druhy minerálok: každá má špecifické zloženie a dlhodobým pitím stále rovnakého typu by mohlo dôjsť k nerovnováhe medzi jednotlivými minerálnymi látkami v tele. Pre pitný režim nie je vhodné ani veľké množstvo silno koncentrovaného čierneho čaju alebo čiernej kávy, ktorá pôsobí močopudne a organizmus odvodňuje. Bylinkové čaje s vyslovene liečebnými účinkami sa do pravidelného pitného režimu tiež nehodia, pri onemocneniach by už na ne mohlo telo byť imúnne. Nevhodné sú tiež alkoholické nápoje.

Energetické nápoje

Myšlienka povzbudzujúcich nápojov prišla z Japonska, kde koncom 2. Svetovej vojny podávali pilotom taurín, ktorý mal zlepšiť ich zrakové schopnosti. Tu sa tiež inšpiroval vynálezca jedného z energetických nápojov, ktorý sa na svetovom trhu ročne predá približne 50 miliónov hektolitrov. Nie sú však známe žiadne výsledky serióznych vedeckých výskumov, ktoré by poukazovali ich vplyv na zvýšenie telesnej výkonnosti a sústredenosti ani u zdravých, ani u nemocných jedincov. Taurin v týchto nápojoch môže mať aj nežiaduce vedľajšie účinky, pri veľkej konzumácií energetických nápojov dokonca sa nedá vylúčiť vznik určitej formy závislosti.



Diskutovat Tlačiť článok

Hodnotenie článku

hlasov: 2

Diskusia

Článok Nezanedbávajte pitný režim zatiaľ nikto nekomentoval. Buďte prvý!

počet príspevkov: 0

Zobrazit diskusiu » Pridať príspevok

Nájdite si svoje bývanie

Vyberajte z viac ako 10000 nehnuteľností na Hyperreality.sk

Nehnuteľnosť

Kraj

Obsahuje text

Poradňa

Legislatíva

 Poradca Hyperbývanie

Vaše otázky zodpovie
Poradca Hyperbývanie

Otázok: 216 Vložiť otázku