Sklenené oči pre Vašu kanceláriu a domov

28.8.2007 | Miroslav Kubát | Kancelárie | Komentárov 0 |

Problémy so zrakom boli prvou oblasťou, na ktorú začali ľudia pri používaní počítačov upozorňovať. Táto technika zrak nepoškozuje, ale pôsobí problémy vyvolané zrakovou únavou. Ale každý užívateľ počítača potrebuje niečo, na čom sa mu budú zobrazovať správy, hlásenia, hry, dopisy, korešpondencia. Niečo, čo mu sprostredkuje výstup z počítača, aby videl, čo sa v ňom deje. Tá vec sa volá dobrý monitor.

Sklenené oči pre Vašu kanceláriu a domov - foto, Hyperbyvanie.sk
 

Už sú dávno preč časy, kedy ku každému počítaču bol pripojený sklenený monitor. Taká tá bedňa s obrazovkou, ktorú ste poznali v minulých prevedeniach klasických televízorov. Označoval sa ako CRT a bolo preň typické to, že spotreboval veľa energie, a občas aj neposlúchal. Po určitej dobe používania sa obraz zhoršoval a tým najviac trpeli vaše oči. Hlavnou nevýhodou, okrem spotreby, bolo aj veľa miesta, ktoré taký kus počítačového „nábytku“ zaberal na stole. Ďalej vďaka princípu činnosti bolo potrebné počítať s vyžarovaním monitora, pretože proti svetlu citlivému luminoforu na obrazovke boli vysielané energeticky nabité častice – elektróny – ktoré po dopade dokázali luminofor rozsvietiť. Aj keď vďaka normám TCO zaručovali CRT monitory minimálne žiarenie smerom dopredu, k očiam užívateľa, prieskumy a dlhodobé skúsenosti s ich používaním ukazujú, že oči človeka, ktorý pracuje s takým monitorom sú oveľa skôr unavené, ako v prípade používania monitorov LCD. Vďakabohu sa ale časy menia, technológia ide dopredu míľovými krokmi a tak sa dnes stretnete v podstate len s obrovskou ponukou monitorov typu LCD.

 

LCD je budúcnosť

Monitor LCD je charakterizovaný predovšetkým nízkou spotrebou a behom prevádzky sa jeho parametre menia len málo, ak sa vôbec menia. Výhodou LCD monitora je prakticky nulové vyžarovanie smerom do očí užívateľa, takže doba práce, ergonómia a pracovná pohoda sa ocitli na ďaleko vyššej úrovni, ako to bolo pri monitoroch CRT. Monitory LCD sa vyrábajú v rôznych veľkostiach. Najtypickejším rozmerom včerajška je 17-palcový monitor, dnes je ale vytlačovaný ponukou monitorov 19-palcových alebo 21-palcových, a aj väčšími modelmi. Zákazník má radosť, pretože zvyšovanie ponuky na trhu mu prináša jedno jediné. Ceny plochých monitorov neustále klesajú. Vlani sa na trhu objavil hit poslednej doby – monitory širokouhlé najčastejšieho formátu 16 : 10 alebo 16 : 9. Ich hlavná prednosť je v tom, že dokážu zobraziť na pracovnej ploche oveľa viac, ako klasický rozmer, vychádzajúci z pomeru strán 4 : 3. Uvítate ho predovšetkým v kancelárii, kde si môžete nechať rozbaliť bez obáv excelovskú tabuľku, kde uvidíte o niekoľko stĺpcov viac, ako keby ste sledovali tabuľku na klasickom monitore. Pri monitoroch LCD sa priamo úmerne s kvalitou do nich vstavaných panelov zlepšuje aj pohľad na ne. Teraz nemyslíme ergonomické a estetické hľadisko, ktoré tiež hrá svoju úlohu, ale uhol pohľadu, z ktorého vidíte obraz na monitore. Vysoký uhol pohľadu. Dnes je základom minimálny uhol pohľadu 160° a viac. A to ako vo vertikálnom, tak aj v horizontálnom pohľade. Pri rozhodovaní o kúpe monitora hrá svoje aj jas a kontrast takého monitora. Čím vyšší je jas monitora, tím lepšie sú „nasvietené“ plochy a lepšie podané farby a čím väčší je kontrast, tým, máte lepšie rozlíšenie monitora predovšetkým v herných scénach, kde napríklad pri strieľačkách v temnom lese vidíte detaily na topánkach útočníka a pritom dostatočne jasne máte zobrazenú napríklad aj tvár, osvetlenú obrancovou batériou. Je jasné, že to isté platí aj pre prípad, kedy na monitore premietate domáce video alebo filmy. Čím väčší kontrast, tým zreteľnejšie je podanie detailov v tmavých, aj vo svetlých častiach obrazu. A posledný prvok je rýchlosť odozvy monitora. Je to fyzicky dané princípom LCD panela, kde v médiu plávajú mikrominiatúrne domény (predstavte si to ako malé šištičky) tak, že neprepúšťajú svetlo. Po privedení elektrického náboja sa všetky zorientují jedným smerom – a svetlo danej farby nimi prejde. Je jasné, že „tekutina“, v ktorej šišky plávajú, nie je ideálna a preto ich natočenie určitú chvíľu trvá. A to je práve tá reakčná doba. V špičkových modeloch sa technológovia dostali až na 2 ms odozvy, bežná hodnota je 8 ms a skutočne veľmi dobré monitory predovšetkým pre hráčov a pre tých, ktorí sledujú video na monitore, by mala byť pod 6 ms, ináč sa na ostro kontrastných prechodoch objavujú "závoje" - duchovia a obraz nie je dokonale podaný.

Prekvapenie v paneli

Pokiaľ čakáte, že môžeme s monitormi LCD skončiť, potom ste práve teraz na omyle. Pretože monitory sa predávajú, ako asi tušíte aj s reproduktorovými sústavami. A je potrebné povedať, že niekteré majú skutočne veľmi dobrý zvuk. Nájdete tu aj také výnimočnosti, ako sú monitory, ktoré majú v nohe subwoofer pre prenos hlbokých frekvencií (basov) a na stranách smerové reproduktory – ľavý a pravý. Takýto systém má podobný zvuk, ako lepšie domáce kino a môžete na ňom sledovať aj filmy. Ďalším typom LCD monitorov dneška sú modely, ktoré majú v sebe vstavanú webovú kamerku. A tak, pokiaľ sedíte oproti monitoru, môžete pomocou komunikačných programov, ako je Skype alebo ICQ nielen vidieť svojo priateľa, sediaceho za monitorom počítača kdesi v na druhom konci sveta, ale vďaka tejto kamere vidí aj on vás. Iste poznáte prehrávače MP3, a tak sa nemôžete čudovať, že v nohe niektorých modelov LCD monitorov nájdete rozbočovač USB. Prehrávač alebo flash disk, vybavený USB zásuvkou, potom nemusíte zasúvať do počítača, ktorý býva niekedy umiestnený hlboko pod stolom, ale jednoducho ho zapojíte do nohy monitora. Zvláštnym prípadom sú napríklad monitory ViewSonic, ktoré majú v nohe umiestnenú kolísku aj na geniálny prehrávač iPod od firmy Apple. Existujú dokonca aj monitory, ktoré majú v sebe vstavaný televízny prijímač. Tak môžete tento monitor využiť k dvom účelom – ako televízor, aj ako zobrazovač - monitor pre váš počítač. Niektoré monitory dokonca kúpite aj s diaľkovým ovládaním, aby ste sa neunavovali stláčaním niektorých ovládacích prvkov na monitore. Bývajú najčastejšie umiestnené na ráme okolo obrazovky. Niekedy aj na nohe a niekedy dokonca aj nadávate, ako nešikovne ich výrobca umiestnil…

 

Sklenené oči pre Vašu kanceláriu a domov - foto, Hyperbyvanie.sk

 

Domov alebo do práce

V každom prípade, než sa rozhodnete pre kúpu LCD monitora, rozmyslite si, na čo ho budete používať. Pokiaľ pracujete profesionálne s grafikou, potom sa vám určite vyplatia drahšie modely napríklad od firmy Eizo, ktoré v súčasnej dobe asi predstavujú na trhu úplnú špičku. Ich výhoda je totiž v tom, že v nich môžete, podobne ako v CRT monitoroch, nastavovať teplotu farieb a tak červená na obrazovke  bude skutočne červená aj po výjazde z tlačiarne. Môžete ju totiž kalibrovať. Ostatné monitory akoby boli všetky rovnaké – môže to tak byť, pretože veľa výrobcov odberá LCD panely od rovnakých výrobcov – ale záleží veľmi aj na elektronike a výbave a pre domov dnes už aj na veľmi dôležitom designe. Pozrite sa na ponuku – najlepšie tam, kde môžete porovnávať výrobky pekne vedľa seba. A vyberte si ten, ktorý má pre vás najpríjemnejší obraz. Ceny, ku ktorým sa ešte dostaneme, sú v mnohých prípadoch dosť podobné – výrobcovia sa v tomto smere navzájom dosť kontrolujú. Určite sa ale prihovárame za modely so širokouhlou obrazovkou s uhlopriečkou aspoň 21” alebo 22”, tie sú totiž nepochpiteľne lacnejšie.

Koľko zaplatíte

Ceny LCD monitorov sú veľmi rôzne, ale počítajte s tým, že rôzne veľkosti obrazoviek sú sprevádzané cenami v nasledujúcich rozmedziach: 15” – cenové relácie sa pohybujú od cca 3 500 do 18 000 korún, sú vhodné tam, kde nemáte veľa miesta a nezáleží vám až tak na rozlíšení; 17” – cena začína zhruba na 3 900 korunách a končí na 19 000 korunách, ide o najpredávanejšiu veľkosť monitora, ktorý vás uspokojí rozmerom a rozlíšením; 19” – tu sa cenové rozmedzie pohybuje od zhruba 6 900 korún a končí na 20 000 korunách, špičkové monitory EIZO (viď vyššie) kúpite ale aj za 37 000 korún, v tejto oblasti je na trhu v súčasnej dobe najväčší výber v prevedení klasickom aj širokouhlom; 20” začínajú s cenou na 8 000 korunách a končia zhruba na 22 000 korunách – tieto modely sú zaujímavé predovšetkým v širokouhlom prevedení, pretože dokážu zobraziť vedľa seba niekoľko okien, napríklad s textovým dokumentom a vedľa neho ešte tabuľku; 21” začínajú okolo 11 000 korún a končia až na hranici 50 000 korún, ide o veľmi vyspelé monitory vhodné pre spracovanie videa, hry, aj pre kancelárske aplikácie; 22” napodiv, vďaka výhodnejšej technológii výroby posadili výrobcovia cenovo medzi 9 900 a 15 000 korún, platí o nich to isté, čo pre predchádzajúci prípad – sú len cenovo výhodnejšie; 23” monitor ponúka napríklad ViewSonic za cenu 40 000 korún; 24” monitor si kúpite za cenu od 16 000 do 50 000 korún za špičkové modely EIZO; väčšie ako 24” sú potom už len LCD televízory, ktoré vďaka existencii konektora DVI alebo HDMI môžete pripojiť digitálne k vášmu počítaču. Ako vidíte, ponuka na trhu je obrovská a my vás chceme sprievodnými obrázkami len navnadiť a ukázať, že si vyberie skutočne každý. Béžové, hnedé, červené, modré, zelené, čierne. Každému podľa jeho gusta.


Text: Miroslav Kubát

Foto: archív autora, Fujitsu-Siemens, Samsung, ViewSonic



Diskutovat Tlačiť článok

Hodnotenie článku

hlasov: 13

Diskusia

Článok Sklenené oči pre Vašu kanceláriu a domov zatiaľ nikto nekomentoval. Buďte prvý!

počet príspevkov: 0

Zobrazit diskusiu » Pridať príspevok

Nájdite si svoje bývanie

Vyberajte z viac ako 10000 nehnuteľností na Hyperreality.sk

Nehnuteľnosť

Kraj

Obsahuje text

Poradňa

Legislatíva

 Poradca Hyperbývanie

Vaše otázky zodpovie
Poradca Hyperbývanie

Otázok: 216 Vložiť otázku